O Zielonym Budżecie Obywatelskim
Regulamin ZBO
REGULAMIN PRZEPROWADZANIA ZIELONEGO BUDŻETU OBYWATELSKIEGO W GMINIE STALOWA WOLA
Zielony Budżet Obywatelski jest narzędziem wspierającym partycypację obywatelską mieszkańców Stalowej Woli poprzez możliwość współdecydowania o wydatkach gminy w zakresie zieleni i działań ekologicznych.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1
Regulamin przeprowadzania Zielonego Budżetu Obywatelskiego w Gminie Stalowa Wola, zwany dalej Regulaminem, określa zasady i tryb realizacji Zielonego Budżetu Obywatelskiego w Gminie Stalowa Wola.
§ 2
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) autorze – należy przez to rozumieć osobę, która zgłosiła projekt do Zielonego Budżetu Obywatelskiego na zasadach i w trybie określonym w Regulaminie;
2) współautorze - należy przez to rozumieć osobę, która wraz z autorem zgłosiła projekt do Zielonego Budżetu Obywatelskiego na zasadach i w trybie określonym w Regulaminie;
3) Cyfrowej Platformie Uczestnictwa – należy przez to rozumieć elektroniczny system do uczestnictwa i obsługi Zielonego Budżetu Obywatelskiego w Gminie Stalowa Wola, umożliwiający zgłaszanie projektów i ich publikację, ogłaszanie wyników oceny projektów, składanie odwołań, głosowanie i podawanie wyników głosowania do publicznej wiadomości;
4) harmonogramie – należy przez to rozumieć terminy przeprowadzenia poszczególnych etapów Zielonego Budżetu Obywatelskiego;
5) Urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Miasta Stalowej Woli, przy ul. Wolności 7, 37-450 Stalowa Wola.
§ 3
Na realizację projektów wybranych w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego przeznacza się każdego roku kwotę 300 000 złotych.
§ 4
1. Proces wdrażania Zielonego Budżetu Obywatelskiego składa się z następujących etapów:
1) zgłaszanie projektów;
2) ocena projektów;
3) odwołania od niedopuszczenia projektów do głosowania;
4) głosowanie mieszkańców na projekty oraz ustalenie jego wyników;
5) podawanie wyników głosowania do publicznej wiadomości;
6) realizacja projektów wybranych w głosowaniu.
2. Terminy przeprowadzania etapów, o których mowa w ust. 1, określa corocznie Prezydent Miasta Stalowej Woli w formie harmonogramu, który ogłasza na co najmniej 7 dni kalendarzowych przed terminem rozpoczęcia pierwszego etapu, publikując harmonogram przynajmniej na:
1) tablicy ogłoszeń Urzędu;
2) stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Stalowej Woli – www.bip.stalowawola.pl;
3) stronie internetowej Miasta Stalowej Woli – www.stalowawola.pl ;
4) Cyfrowej Platformie Uczestnictwa.
3. Prezydent Miasta Stalowej Woli w formie odrębnego zarządzenia powołuje Zespół ds. Młodzieżowego i Zielonego Budżetu Obywatelskiego, odpowiedzialny za przeprowadzenie procedury wyboru projektów zgodnie z Regulaminem.
Rozdział 2
Wymagania dotyczące projektów
§ 5
1. Do składania projektów uprawnieni są mieszkańcy Gminy Stalowa Wola.
2. Mieszkańcy Gminy Stalowa Wola mogą zgłosić projekty:
1) mieszczące się w zakresie zadań własnych Gminy Stalowa Wola;
2) dotyczące co najmniej jednego obszaru tematycznego z katalogu wskazanego poniżej:
a) nasadzenia i pielęgnacja roślinności na terenach zieleni miejskiej, czyli:
- nasadzenia roślinności na terenach parkowych, zieleńcach, skwerach, na terenach mieszkaniowych miejskich oraz w ramach zieleni przyulicznej,
- wykonanie nasadzeń nowej roślinności lub uzupełnienie istniejącej roślinności na terenach zieleni miejskiej,
- założenie i pielęgnacja łąk kwietnych oraz rabat z roślinnością sprzyjającą owadom na terenach miejskich,
- pielęgnacja nasadzeń roślinności oraz konserwacja istniejących drzewostanów na terenach miejskich, w tym pomników przyrody;
b) nowe przestrzenie zielone na terenach miejskich, czyli:
- przestrzenie publiczne kształtowane w zielni,
- dopuszcza się ujmowanie kosztów wyposażenia służącego zabawie i rekreacji oraz elementów małej architektury pod warunkiem, że zaplanowane w projekcie wydatki w dominującej części obejmują zwiększenie ilości zieleni w celu przeciwdziałania zmianom klimatycznym;
c) budowa ogrodów tematycznych na terenach miejskich, czyli np.:
- ogrody społecznościowe,
- ogrody sensoryczne,
- obiekty mikroretencji – ogrody deszczowe, niecki retencyjne, zieleń retencyjna, która zagospodarowuje wody opadowe z pobliskich powierzchni utwardzonych, zakładane z dominującym udziałem roślinności w gruncie lub w pojemnikach, a ich podstawową funkcją jest infiltracja wody do gruntu;
d) renowacja i modernizacja zagospodarowania istniejących terenów zieleni miejskiej, czyli działania polegające na poprawie stanu zagospodarowania istniejącego stanu parku, zieleńca, skweru, pasa zieleni przyulicznej oraz zieleni w przestrzeni mieszkaniowej poprzez renowację istniejącej zieleni, uzupełnienie nasadzeń, miejscową naprawę nawierzchni alejek i placów, remont i konserwację lub wymianę starych elementów małej architektury oraz ich uzupełnienie;
e) działania ekologiczne, czyli działania edukacyjne, kulturalne, informacyjne, a także infrastrukturalne lub inwestycyjne w zakresie ekologii i adaptacji do zmian klimatu;
3) możliwe do zrealizowania w trakcie roku budżetowego;
4) których koszt realizacji mieści się w przedziale od 10 000 złotych do 100 000 złotych;
5) z których mieszkańcy Gminy Stalowa Wola będą mogli korzystać nieodpłatnie;
6) wskazujące zasady rekrutacji, w tym sposób informowania o rekrutacji, termin jej rozpoczęcia i zakończenia oraz kryteria naboru – w przypadku, gdy projekt skierowany jest do ograniczonej grupy odbiorców;
7) które będą zlokalizowane na nieruchomościach (gruntach, budynkach, lokalach itp.) co, do których Gmina Stalowa Wola posiada tytuł prawny do dysponowania.
3. W ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego mieszkańcy Gminy Stalowa Wola nie mogą zgłosić projektów, które:
1) zakładają wykonanie wyłącznie dokumentacji projektowej;
2) zakładają wykonanie jednego z elementów (etapów) realizacji zadania, które w latach kolejnych będzie wymagało wykonania dalszych jego elementów (etapów);
3) są sprzeczne z dokumentami strategicznymi/programującymi rozwój Gminy Stalowa Wola;
4) przewidują korzystanie ze wskazanego przez autora utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2509 ze zm.), chyba, że projekt zakłada przeniesienie na Gminę Stalowa Wola autorskich praw majątkowych lub praw zależnych, a umowa w tym zakresie zostanie zawarta do dnia poprzedzającego dzień zamieszczenia informacji o wyniku oceny projektu w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa;
5) zawierają wskazanie potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych;
6) zawierają treści uznawane powszechnie za obsceniczne, obraźliwe, wulgarne lub które mogą być odebrane jako społecznie naganne.
Rozdział 3
Zgłaszanie projektów oraz ich wymogi formalne
§ 6
Urząd w terminach określonych w harmonogramie organizuje spotkania, których celem jest wsparcie mieszkańców w przygotowaniu projektów.
§ 7
Autor może zgłosić maksymalnie 3 projekty.
§ 8
Projekt może zostać zgłoszony przez nie więcej niż 6 mieszkańców Gminy Stalowa Wola: jednego autora i pięciu współautorów.
§ 9
1. Projekt należy zgłosić w terminie określonym w harmonogramie.
2. O zachowaniu terminu, o którym mowa w ust. 1, decyduje:
1) data wpływu zgłoszenia projektu do Urzędu – w przypadku zgłoszenia w formie papierowej, zgodnie z § 10 pkt 1;
2) data dokonania zgłoszenia projektu w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa – w przypadku zgłoszenia w formie elektronicznej.
§ 10
Projekt może zostać zgłoszony w formie:
1) papierowej, zgodnie z wzorem formularza zgłaszania projektów, który stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu, poprzez:
a) złożenie projektu w Urzędzie,
b) przesłanie projektu na adres Urzędu z dopiskiem „Zielony Budżet Obywatelski”,
c) złożenie projektu na spotkaniach, o których mowa w § 6;
2) elektronicznej poprzez Cyfrową Platformę Uczestnictwa, zgodnie z wzorem formularza zgłaszania projektów zamieszczonego na tej platformie, który jest elektroniczną wersją formularza zgłaszania projektów, stanowiącego załącznik nr 1 do Regulaminu.
§ 11
Zgłoszenie projektu powinno zawierać co najmniej:
1) nazwę projektu sformułowaną w sposób informujący o jego treści;
2) lokalizację projektu; w tym zawierającą elementy, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 7 (konieczne przy projektach inwestycyjnych);
3) skrócony opis projektu;
4) opis projektu;
5) opis spełnienia zasady ogólnodostępności;
6) informację dotyczącą projektowania uniwersalnego;
7) cel i uzasadnienie realizacji projektu;
8) wskazanie obszaru tematycznego projektu:
a) nasadzenia i pielęgnacja roślinności na terenach zieleni miejskiej,
b) nowe przestrzenie zielone na terenach miejskich,
c) budowa ogrodów tematycznych na terenach miejskich,
d) renowacja i modernizacja zagospodarowania istniejących terenów zieleni miejskiej,
e) działania ekologiczne;
9) wskazanie potencjalnych odbiorców projektu:
a) dzieci,
b) młodzież,
c) dorośli,
d) seniorzy,
e) rodziny z dziećmi,
f) osoby z niepełnosprawnością,
g) inni;
10) szacunkowy koszt realizacji projektu, w tym wskazanie kosztów jego wykonania oraz eksploatacji w roku wykonania;
11) szacunkowy koszt eksploatacji i utrzymania projektu w kolejnych latach;
12) dane autora i współautorów, tj. imię i nazwisko, nr PESEL, adres zamieszkania, numer telefonu i adres e-mail do kontaktu;
13) dane rodzica lub opiekuna prawnego autora lub współautora niepełnoletniego tj. imię i nazwisko, numer telefonu i adres e-mail;
14) podpis autora i współautorów jeśli występują (w przypadku składania projektu w formie papierowej) lub elektroniczne zatwierdzenie projektu przez autora i współautorów jeśli występują (w przypadku składania projektu w formie elektronicznej);
15) w przypadku autorów lub współautorów będących cudzoziemcami nieposiadającymi numerów PESEL nie wypełnia się rubryki przeznaczonej do wpisania numeru PESEL, a złożenie projektu możliwe jest po okazaniu pracownikowi Urzędu Miasta Stalowej Woli, wyznaczonemu do kontaktu w sprawie Zielonego Budżetu Obywatelskiego, dokumentu podróży wydanego przez państwo, którego autor lub współautor jest obywatelem;
16) w przypadku, gdy autorem lub współautorem jest osoba niepełnoletnia:
a) formularz zgłaszania projektów w wersji papierowej powinien zostać podpisany także przez rodzica lub opiekuna prawnego tej osoby,
b) formularz zgłaszania projektów składany w wersji elektronicznej powinien zostać zatwierdzony w sposób elektroniczny także przez rodzica lub opiekuna prawnego tej osoby;
17) zaznaczone wymagane oświadczenia, wskazane w formularzu zgłoszeniowym projektu, stanowiącym Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
§ 12
1. W przypadku, gdy projekt przewiduje korzystanie ze wskazanego przez autora utworu, o którym mowa w § 5 ust. 3 pkt 4, do zgłoszenia opisanego w § 11, należy dołączyć zgodę autora, a w przypadku autora niepełnoletniego jego rodzica lub opiekuna prawnego, na wykorzystanie utworu dla celów Zielonego Budżetu Obywatelskiego, w tym zgodę na jego nieodpłatne opublikowanie w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa, zawierającą imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail i podpis (w przypadku formularzy składanych papierowo) lub zatwierdzenie elektroniczne (w przypadku formularzy składanych przez Cyfrową Platformę Uczestnictwa) autora, a w przypadku autora niepełnoletniego jego rodzica lub opiekuna prawnego.
2. W przypadku projektu zgłaszanego poprzez Cyfrową Platformę Uczestnictwa, oryginał zgody autora na wykorzystanie utworu należy zachować do dnia zamieszczenia w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa informacji o wyniku oceny, o której mowa w § 26 ust. 1 pkt 1 i okazać w przypadku wezwania.
§ 13
1. W sytuacji, gdy projekt został zgłoszony przez autora i współautorów, osobą właściwą do kontaktu w sprawach dotyczących projektu jest autor.
2. Autor może po zgłoszeniu projektu wyznaczyć do kontaktu inną osobę spośród współautorów. W takim przypadku wyłącznie wyznaczona osoba jest uprawniona do kontaktu w sprawach dotyczących projektu.
3. Autorowi i współautorowi wskazanemu zgodnie z ust. 1 lub ust. 2, przysługują wszelkie uprawnienia wynikające z Regulaminu.
§ 14
W Cyfrowej Platformie Uczestnictwa publikowane są wszystkie zgłoszone projekty. Zgłoszenie projektu do Zielonego Budżetu Obywatelskiego jest równoznaczne z założeniem konta dla autora/współautorów projektu, umożliwiającego zarządzanie projektem w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa. Dotyczy to także projektów składanych w formie papierowej. W Cyfrowej Platformie Uczestnictwa nie publikuje się treści, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 6.
§ 15
1. Autorowi przysługuje prawo wycofania projektu w terminie określonym w harmonogramie.
2. Autor informuje o wycofaniu projektu poprzez Cyfrową Platformę Uczestnictwa, e-mailowo lub pisemnie. W przypadku przekazania informacji o wycofaniu projektu w formie pisemnej, o zachowaniu terminu decyduje data wpływu informacji do urzędu.
Rozdział 4
Zasady weryfikacji zgłoszonych projektów
§ 16
Weryfikacja zgłoszonych projektów składa się z dwóch etapów.
§ 17
1. Pierwszy etap weryfikacji zgłoszonych projektów obejmuje sprawdzenie, czy:
1) projekt spełnia wymogi formalne:
a) autor projektu złożył nie więcej niż 3 projekty do Zielonego Budżetu Obywatelskiego,
b) projekt został złożony w terminie określonym w harmonogramie z uwzględnieniem zasad wskazanych w § 9 ust. 1 i 2,
c) został złożony w formie określonej w § 10,
d) został zgłoszony przez nie więcej niż 6 mieszkańców Gminy Stalowa Wola,
e) zgłoszenie projektu zawiera wszystkie wymagane elementy określone w § 11,
f) do zgłoszenia projektu dołączono zgodę autora utworu, o której mowa w § 12 ust. 1 i 2, jeżeli jest wymagana;
2) projekt nie zawiera treści, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 6;
2. W przypadku, gdy autor projektu złożył więcej niż 3 projekty do Zielonego Budżetu Obywatelskiego, wzywa się autora e-mailowo lub telefonicznie, w terminie 5 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania, chyba że autor nie podał numeru telefonu ani adresu e-mail, do wskazania maksymalnie 3 spośród złożonych projektów do Zielonego Budżetu Obywatelskiego, które poddawane będą dalszej ocenie. W przypadku braku danych do kontaktu z autorem lub niewskazania przez niego w wyznaczonym terminie maksymalnie 3 projektów, które mają być poddane dalszej ocenie, wszystkie projekty złożone przez tego autora zostają uznane za niespełniające wymogów formalnych.
3. W przypadku, gdy projekt do Zielonego Budżetu Obywatelskiego został złożony:
1) po terminie określonym w harmonogramie z uwzględnieniem zasad wskazanych w § 9 ust. 1 i 2,
2) lub został złożony w innej formie niż określona w § 10,
zostanie on uznany za niespełniający wymogów formalnych.
4. W przypadku, gdy:
1) projekt został złożony przez więcej niż 6 mieszkańców Gminy Stalowa Wola;
2) zgłoszenie projektu zawiera braki lub uchybienia w zakresie elementów, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. e) i f);
wzywa się autora e-mailowo lub telefonicznie do usunięcia braków lub uchybień w terminie 5 dni kalendarzowych od dnia przekazania wezwania, chyba że autor nie podał numeru telefonu ani adresu e-mail.
5. Jeżeli zgłoszenie projektu spełnia wymagania, o których mowa w ust. 1 lub którego braki lub uchybienia zostały usunięte w terminie, projekt uzyskuje pozytywny wynik pierwszego etapu weryfikacji.
6. Jeżeli zgłoszenie projektu nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1 lub którego braki lub uchybienia nie zostały usunięte w terminie, projekt uzyskuje negatywny wynik pierwszego etapu weryfikacji.
§ 18
1. Projekt, który uzyskał pozytywny wynik na pierwszym etapie weryfikacji, poddawany jest drugiemu etapowi weryfikacji.
2. Podczas drugiego etapu weryfikacji sprawdza się:
1) zgodność zgłoszonego projektu z prawem poprzez analizę, czy:
a) projekt nie narusza przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w tym aktów prawa miejscowego,
b) projekt mieści się w zakresie zadań własnych Gminy Stalowa Wola,
c) Gmina Stalowa Wola posiada tytuł prawny do dysponowania nieruchomością, na której projekt będzie realizowany,
d) nie dojdzie do naruszenia praw osób trzecich, w tym praw autorskich i praw zależnych;
2) wykonalność techniczną zgłoszonego projektu poprzez analizę, czy:
a) projekt nie narusza norm, standardów oraz przepisów technicznych,
b) projekt jest możliwy do zrealizowania we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji, w tym czy realizacja projektu nie koliduje z realizowanymi lub będącymi w trakcie przygotowania (np. w związku z aplikacją o dofinansowanie z funduszy zewnętrznych) lub zgłoszonymi z prośbą o dofinansowanie i oczekującymi na rozstrzygnięcie konkursu, przedsięwzięciami Gminy Stalowa Wola,
c) realizacja projektu we wskazanej w zgłoszeniu projektu lokalizacji nie naruszy gwarancji udzielonej Gminie Stalowa Wola przez wykonawcę na istniejącą w tej lokalizacji infrastrukturę,
d) dostępne na rynku technologie umożliwiają realizację projektu,
e) do realizacji projektu są wymagane decyzje administracyjne, pozwolenia, zezwolenia, opinie lub inne dokumenty techniczne, a w konsekwencji, czy ich uzyskanie jest możliwe i pozwoli zrealizować projekt w trakcie roku budżetowego;
3) czy analizy, o których mowa w pkt 1 i 2, wskazują, że projekt jest możliwy do zrealizowania w trakcie jednego roku budżetowego,
4) czy projekt nie jest sprzeczny z dokumentami programującymi rozwój Gminy Stalowa Wola, niebędącymi aktami prawa miejscowego, w tym strategiami, programami oraz Wieloletnią Prognozą Finansową w zakresie zamieszczonych w nich przedsięwzięć,
5) czy wymagania, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 5-7, zostały uwzględnione i są możliwe do zrealizowania,
6) czy nie zachodzą okoliczności, o których mowa w § 5 ust. 3 pkt 1 i 2,
7) czy projekt nie zawiera wskazania potencjalnego wykonawcy, trybu jego wyboru lub znaków towarowych,
8) szacunkowe koszty realizacji projektu wskazane w zgłoszeniu projektu i ustala się wysokości kosztów realizacji projektu z uwzględnieniem doświadczenia Gminy Stalowa Wola przy realizacji podobnych projektów oraz aktualnych uwarunkowań rynkowych,
9) czy ustalony zgodnie z pkt 8 koszt realizacji projektu mieści się w kwocie, o której mowa w § 5 ust. 2 pkt 4.
§ 19
1. Jeżeli przeprowadzone czynności, o których mowa w § 18, wskazują, że projekt nie będzie mógł być zrealizowany, a zachodzi możliwość zmian projektu, przygotowuje się propozycje zmian. Propozycje zmian wraz z uzasadnieniem przekazuje się autorowi.
2. Zmiana projektu, zgodnie z przekazaną propozycją zmian, następuje za zgodą autora wyrażoną w formie papierowej lub elektronicznej w terminie 5 dni kalendarzowych od dnia przekazania propozycji zmian, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Zgoda autora nie jest wymagana – w przypadku zmian wynikających z § 18 ust. 2 pkt 8.
§ 20
Jeżeli w trakcie drugiego etapu weryfikacji ujawnione zostaną uchybienia w zakresie pierwszego etapu weryfikacji, projekt podlega wycofaniu z drugiego etapu w celu przeprowadzenia ponownej weryfikacji na pierwszym etapie. Po jej zakończeniu projekt, który uzyskał pozytywny wynik, poddawany jest weryfikacji na drugim etapie.
§ 21
Jeżeli projekt przewiduje korzystanie ze wskazanego przez autora utworu w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, do dnia poprzedzającego dzień zamieszczenia informacji o wyniku weryfikacji projektu w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa, wymagane jest zawarcie umowy o przeniesieniu na Gminę Stalowa Wola autorskich praw majątkowych lub praw zależnych do utworu, w przypadku wyboru projektu do realizacji.
§ 22
Projekt uzyskuje negatywny wynik drugiego etapu weryfikacji, jeżeli zachodzi co najmniej jedna z poniższych okoliczności:
1) przeprowadzone czynności, o których mowa w § 18, wskazują, że projekt nie może być zrealizowany;
2) autor nie wyraził zgody na propozycje zmian w terminie, o którym mowa w § 19 ust. 2;
3) nie doszło do zawarcia umowy o przeniesieniu na Gminę Stalowa Wola autorskich praw majątkowych lub praw zależnych do utworu, o którym mowa w § 21.
§ 23
Jeżeli żadna z okoliczności, o których mowa w § 22, nie wystąpi, projekt uzyskuje pozytywny wynik drugiego etapu weryfikacji.
§ 24
1. Na wynik weryfikacji projektu składa się wynik pierwszego i drugiego etapu weryfikacji.
2. Projekt, który otrzymał pozytywny wynik pierwszego i drugiego etapu weryfikacji, uznaje się za zweryfikowany pozytywnie.
3. Projekt, który otrzymał negatywny wynik podczas pierwszego lub drugiego etapu weryfikacji, uznaje się za zweryfikowany negatywnie.
§ 25
Projekt zweryfikowany negatywnie nie zostaje dopuszczony do głosowania.
§ 26
1. Informacja o wyniku weryfikacji projektu jest:
1) zamieszczana w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa w terminie określonym w harmonogramie;
2) przekazywana autorowi telefonicznie lub e-mailowo, niezwłocznie po jej zamieszczeniu w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa.
2. Informacja o negatywnym wyniku weryfikacji projektu przekazywana jest autorowi wraz z uzasadnieniem.
Rozdział 5
Odwołania od negatywnego wyniku weryfikacji
§ 27
Autorowi przysługuje odwołanie do Prezydenta Miasta Stalowej Woli od negatywnego wyniku weryfikacji.
§ 28
Odwołanie zawiera imię i nazwisko odwołującego się, nazwę projektu, wskazanie zastrzeżeń do weryfikacji projektu wraz z uzasadnieniem oraz podpis składającego odwołanie – w przypadku złożenia odwołania w formie papierowej lub zatwierdzenie odwołania - w przypadku złożenia odwołania w formie elektronicznej.
§ 29
1. Autor uprawniony jest do złożenia odwołania w terminie określonym w harmonogramie.
2. Odwołanie może zostać złożone w formie:
1) papierowej w Urzędzie,
2) elektronicznej poprzez Cyfrową Platformę Uczestnictwa.
3. O zachowaniu terminu, o którym mowa w ust. 1, decyduje odpowiednio data:
1) wpływu odwołania do Urzędu;
2) złożenia poprzez Cyfrową Platformę Uczestnictwa.
4. Odwołanie złożone niezgodnie z ust. 1 i 2 nie jest rozpatrywane.
§ 30
Odwołanie rozpatruje się w terminie określonym w harmonogramie.
§ 31
1. W przypadku złożenia odwołania, które podlega rozpatrzeniu, projekt poddawany jest ponownej weryfikacji.
2. W ramach ponownej weryfikacji nie przeprowadza się czynności, które zostały wykonane, a których nie dotyczyły zastrzeżenia do oceny projektu.
3. W ramach ponownej weryfikacji przeprowadza się czynności, co do których autor miał zastrzeżenia.
4. Ponowna weryfikacja może dotyczyć zarówno pierwszego jak i drugiego etapu oceny.
5. W przypadku kiedy zastrzeżenie dotyczyło pierwszego etapu weryfikacji oraz zostało uznane za zasadne, przeprowadza się drugi etap weryfikacji.
6. Na etapie rozpatrywania odwołania nie ma obowiązku kontaktu z autorem.
§ 32
1. Wskutek rozpatrzenia odwołania:
1) podtrzymuje się negatywny wynik weryfikacji projektu,
2) albo zmienia się wynik weryfikacji projektu na pozytywny.
2. Od wyniku rozpatrzenia odwołania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, ponowne odwołanie nie przysługuje.
§ 33
Informacja o wyniku rozpatrzenia odwołania zamieszczana jest w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa i przekazywana jest autorowi telefonicznie lub e-mailowo w terminie określonym w harmonogramie.
Rozdział 6
Zasady przeprowadzania głosowania, ustalania wyników głosowania i podawania ich do publicznej wiadomości
§ 34
Za dopuszczone do głosowania uznaje się projekty, które otrzymały pozytywny wynik oceny.
§ 35
Kolejność projektów na listach do głosowania ustalana jest w drodze losowania dokonanego automatycznie przez Cyfrową Platformę Uczestnictwa.
§ 36
Głosowanie na projekty odbywa się w terminie określonym w harmonogramie.
§ 37
Głosowanie jest elektroniczne i odbywa się poprzez Cyfrową Platformę Uczestnictwa.
§ 38
Uprawnionymi do głosowania są mieszkańcy Gminy Stalowa Wola. Głosowanie jest imienne – każdy mieszkaniec może zagłosować tylko raz.
§ 39
Głosowanie jest anonimowe – nie publikuje się informacji o tym jak głosowały poszczególne osoby.
§ 40
1. Głosowanie odbywa się poprzez wybór dowolnej liczby projektów z listy, przy czym suma kosztów realizacji wybranych projektów nie może przekraczać kwoty, o której mowa w § 3.
2. Uznaje się, że każdy projekt wybrany zgodnie z ust. 1 uzyskał jeden głos.
§ 41
1. Mieszkaniec Gminy Stalowa Wola głosuje za pomocą elektronicznej karty do głosowania zawierającej co najmniej imię i nazwisko, adres zamieszkania, numer PESEL, numer telefonu i adres e-mail.
2. Głos osoby niepełnoletniej w głosowaniu potwierdza rodzic lub opiekun prawny poprzez podanie swoich danych, zawierających co najmniej imię i nazwisko oraz numer telefonu i adres e-mail, a następnie elektroniczne potwierdzenie oddania głosu przez osobę niepełnoletnią.
3. W przypadku mieszkańców będących cudzoziemcami nieposiadającymi numerów PESEL nie wypełnia się rubryki przeznaczonej do wpisania numeru PESEL, a głosowanie możliwe jest po okazaniu pracownikowi Urzędu Miasta Stalowej Woli, wyznaczonemu do kontaktu w sprawie Zielonego Budżetu Obywatelskiego, dokumentu podróży wydanego przez państwo, którego głosujący jest obywatelem.
4. Wzór elektronicznej karty do głosowania określa załącznik nr 2 do Regulaminu.
5. Na podstawie wzoru elektronicznej karty do głosowania, o którym mowa w ust. 4, corocznie przygotowuje się elektroniczną kartę do głosowania, zawierającą listę projektów dopuszczonych do głosowania.
§ 42
Dane zamieszczone w elektronicznej karcie do głosowania podlegają weryfikacji, której dokonuje się w oparciu o informacje zawarte w Centralnym Repozytorium Bazy Danych Ewidencji Ludności (CRBDEL).
§ 43
1. Po zakończeniu głosowania poszczególnym projektom przypisuje się liczbę oddanych na nie ważnych głosów.
2. Głos uznaje się za ważny jeśli:
1) został oddany przez mieszkańca Gminy Stalowa Wola,
2) został oddany w terminie głosowania, określonym w harmonogramie,
3) na elektronicznej karcie do głosowania wybrano co najmniej jeden projekt,
4) elektroniczna karta do głosowania zawiera wszystkie dane, o których mowa w § 41 ust. 1,
5) łączna wartość wybranych projektów mieści się w kwocie określonej w § 3.
3. Jeżeli mieszkaniec Gminy Stalowa Wola zagłosował więcej niż raz, wszystkie oddane przez niego głosy są nieważne.
§ 44
Na podstawie oddanych głosów ważnych, tworzy się listę projektów zawierającą projekty ułożone w kolejności według uzyskanej liczby głosów.
§ 45
1. Za wybrane do realizacji w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego uznaje się projekty, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpania ogólnej kwoty przeznaczonej na realizację projektów w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego, określonej w § 3.
2. W sytuacji, gdy pozostałe środki finansowe nie pozwalają na realizację kolejnego projektu z listy, za wybrany uznaje się projekt zajmujący kolejną pozycję na liście, jeżeli koszt jego realizacji mieści się w kwocie pozostałej do rozdysponowania, z uwzględnieniem ust. 3-4.
3. Jeżeli taką samą liczbę głosów otrzymało kilka projektów, a pozostała kwota nie umożliwia realizacji ich wszystkich, za wybrane uznaje się projekty wyłonione w drodze losowania dokonanego automatycznie przez Cyfrową Platformę Uczestnictwa.
4. Jeżeli kilka wybranych projektów dotyczy tej samej lokalizacji, a jednoczesna realizacja ich wszystkich nie jest możliwa, za wybrany uznaje się projekt, który:
1) znajduje się najwyżej na liście, o której mowa w § 44,
2) albo został wyłoniony w drodze losowania dokonanego przez Cyfrową Platformę Uczestnictwa, jeżeli projekty uzyskały taką samą liczbę oddanych na nie głosów ważnych.
§ 46
1. Wyniki głosowania, w tym informacja o wybranych projektach, podawane są do publicznej wiadomości poprzez ich zamieszczenie na:
1) tablicy ogłoszeń Urzędu,
2) stronie internetowej Biuletynu Informacji Publicznej Miasta Stalowej Woli – www.bip.stalowawola.pl;
3) stronie internetowej Miasta Stalowej Woli – www.stalowawola.pl ,
4) Cyfrowej Platformie Uczestnictwa,
w terminie określonym w harmonogramie.
2. Informacja o wybraniu projektu przekazywana jest autorowi e-mailowo lub telefonicznie w terminie 5 dni kalendarzowych od podania wyników głosowania do publicznej wiadomości w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa.
Rozdział 8
Monitoring i Ewaluacja
§ 47
1. Proces realizacji Zielonego Budżetu Obywatelskiego podlega monitoringowi i ewaluacji.
2. Monitoring polega co najmniej na bieżącej weryfikacji procesu realizacji działań w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego, pojawiających się problemów, obserwowanych trudności, sprawdzonych rozwiązań m.in. z wykorzystaniem rozmów bezpośrednich z potencjalnymi autorami projektów w czasie spotkań określonych w § 6.
3. Ewaluacja prowadzona jest corocznie, po zakończeniu procesu wyboru projektów do Zielonego Budżetu Obywatelskiego, opisanego w Regulaminie i polega na analizie wniosków z realizacji tego procesu, celem wprowadzenia ewentualnych ulepszeń w trakcie kolejnych edycji Zielonego Budżetu Obywatelskiego. Ewaluacja prowadzona jest co najmniej z wykorzystaniem badania ankietowego wśród autorów złożonych projektów.
Rozdział 8
Realizacja projektów
§ 48
Projekty wybrane w głosowaniu do realizacji w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego, wpisywane są do planu finansowego na wskazany w harmonogramie rok kalendarzowy.
§ 49
1. W trakcie realizacji projektu Urząd kontaktuje się z autorem i przekazuje mu informacje o stanie realizacji projektu.
2. Stan realizacji projektów jest regularnie aktualizowany na stronie Urzędu lub w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa.
Rozdział 9
Przetwarzanie danych osobowych i zgody
§ 50
1. Złożenie projektu do Zielonego Budżetu Obywatelskiego w formie papierowej lub elektronicznej, oznacza zgodę na upublicznienie jego treści w Cyfrowej Platformie Uczestnictwa - elektronicznym systemie do obsługi Zielonego Budżetu Obywatelskiego.
2. Przetwarzanie danych osobowych na potrzeby Zielonego Budżetu Obywatelskiego odbywa się zgodnie z poniższą klauzulą RODO:
KLAUZULA RODO
1. Zgodnie z treścią art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) dalej RODO – Gmina Stalowa Wola, informuje, iż:
1) Administratorem Pana/Pani danych osobowych, jest GMINA STALOWA WOLA, mająca siedzibę w Stalowej Woli przy ul. Wolności 7, zwana dalej również „Administratorem”.
2) Wyjaśnień w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych udziela Inspektor Ochrony Danych, z którym można skontaktować się pod adresem e-mail: iod@stalowawola.pl, a także pocztą tradycyjną pod adresem ul. Wolności 7, 37-450 Stalowa Wola z dopiskiem „Do Inspektora Ochrony Danych”.
3) Administrator przetwarza Pana/Pani dane osobowe w celu:
a) realizacji Zielonego Budżetu Obywatelskiego, przekazywania informacji dotyczących oceny projektu, korekty zapisów projektu, postępów w realizacji projektu, jeśli wybrany zostanie do realizacji; monitorowania, ewaluacji działań związanych z Zielonym Budżetem Obywatelskim i procedurą realizacji Zielonego Budżetu Obywatelskiego (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c, e, f RODO);
b) otrzymywania informacji mailowo lub telefonicznie o ewaluacji Zielonego Budżetu Obywatelskiego oraz jej przeprowadzenia tj. w celach informacyjnych, kontaktowych (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – tj. Pani/Pana zgody)
c) upowszechnienia informacji o autorach i/lub współautorach projektu (na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO – tj. Pani/Pana zgody).
4) Administrator danych osobowych, przetwarza Pana/Pani dane osobowe na podstawie obowiązujących przepisów prawa i umowy między Królestwem Norwegii a Unią Europejską (szczegóły poniżej), wynikających w szczególności z:
a) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (w szczególności art. 5a);
b) Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),
c) umowy między Królestwem Norwegii a Unią Europejską w sprawie Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 oraz Memorandum of Understanding w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021 i Regulacji w sprawie wdrażania Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021,
d) ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych,
e) ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
f) ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny,
g) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,
h) ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
5) Odbiorcami Pana/Pani danych osobowych mogą być:
a) Podmioty świadczące usługi na rzecz Administratora – np. dostawcy/serwisanci oprogramowania IT, firmy dostarczające hosting.
b) Ministerstwo Finansów, a także podmioty zaangażowane w realizację Funduszy norweskich;
c) Podmioty realizujące zadania z zakresu monitoringu/audytu projektu takie jak: Operator Programu - Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Krajowy Punkt Kontaktowy, Instytucja Certyfikująca, NMSZ - Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Instytucja Audytu, której funkcje pełni Departament Audytu Środków Publicznych w Ministerstwie Finansów, Biuro Norweskiego Audytora Generalnego lub jednostka upoważniona do działania w imieniu tych podmiotów;
d) Organy władzy publicznej oraz podmioty wykonujące zadania publiczne lub działające na zlecenie organów władzy publicznej, w zakresie i w celach, które wynikają z przepisów powszechnie obowiązującego prawa;
e) Inne podmioty uprawnione na podstawie przepisów prawa,
6) Pana/Pani dane osobowe nie będą poddawane profilowaniu.
7) Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej.
8) W odniesieniu do Pana/Pani danych osobowych decyzje nie będą podejmowane w sposób zautomatyzowany, stosowanie do art. 22 RODO.
9) Pana/Pani dane osobowe będą przechowywane przez okres realizacji Projektu, a następnie przechowywane zgodnie z przepisami prawa, przez okres co najmniej 5 lat, od dnia przyjęcia przez Komitet Mechanizmu Finansowego i Norweskie Ministerstwo Spraw Zagranicznych Raportu końcowego dla Programu Rozwój Lokalny.
10) Posiada Pan/Pani:
a) na podstawie art. 15 RODO prawo dostępu do danych osobowych Pana/Pani dotyczących,
b) na podstawie art. 16 RODO prawo do sprostowania lub uzupełnienia Pana/Pani danych osobowych,
c) na podstawie art. 18 RODO prawo żądania od administratora ograniczenia przetwarzania danych osobowych,
d) prawo do usunięcia danych – przysługuje w ramach przesłanek i na warunkach określonych w art. 17 RODO, t j. nie jest możliwe usunięcie danych osobowych niezbędnych, w szczególności do:
• wypełnienia obowiązku prawnego, jeżeli nie minął obowiązkowy okres ich przechowywania,
• wykonania zadania realizowanego w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej powierzonej administratorowi;
• celów archiwalnych w interesie publicznym.
e) prawo do przenoszenia danych osobowych – przysługuje w ramach przesłanek i na warunkach określonych w art. 20 RODO (w ramach niniejszego działania – w zakresie danych, które są przetwarzane na podstawie zgody);
f) prawo wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania – przysługuje w ramach przesłanek i na warunkach określonych w art. 21 RODO,
g) prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pan/Pani, że przetwarzanie danych osobowych Pana/Pani dotyczących narusza przepisy RODO;
h) cofnięcia zgody na przetwarzanie danych osobowych, ma Pan/Pani prawo w dowolnym momencie wycofać zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem (dotyczy tylko sytuacji, w których dane są przetwarzane na podstawie zgody).
11) Podanie danych jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji celu przetwarzania danych osobowych, o którym mowa powyżej. Niepodanie danych oznacza brak możliwości udziału w procedurze zgłaszania projektów i głosowaniu w ramach Zielonego Budżetu Obywatelskiego. Publikacja imienia i nazwiska autora oraz współautorów jest dobrowolna (zgłoszony projekt może zostać opublikowany anonimowo), zgoda na otrzymywanie informacji o ewaluacji nie jest konieczna do udziału w procedurze.
Udostępnij